Connect with us

Sanatate

6 semne ciudate ale lipsei de fier în organism

 

Cum îți dai seama că suferi de lipsă de fier sau de anemie? Destul de dificil, spun experții, deoarece simptomele pot fi adesea bizare. Alături de starea de slăbiciune și de amețeala la care te-ai aștepta deja, iată și alte semne ciudate că ai mare nevoie de fier în organism!

Fierul este implicat în numeroase procese din corpul nostru, sinteza hemoglobinei și transportul oxigenului către celule și țesuturi fiind numai câteva dintre acestea. Și, din păcate, carența de fier este comună mai ales femeilor aflate la vârsta reproducătoare, cauzată de pierderile de sânge din timpul menstruației.

Ai lipsă de fier? 6 moduri ciudate prin care organismul te înștiințează

Suntem obișnuite să asociem lipsa de fier cu paloarea facială sau cu faptul că ne simțim complet secătuite de energie, dar știai că sunt și alte semnale ale problemei cu care te confrunți? Unele dintre simptomele carenței acestui mineral sau ale anemiei pot părea de-a dreptul bizare, în timp ce altele te duc cu gândul la cu totul alte afecțiuni decât o banală (în aparență) lipsă de fier.

Iată prin ce modalități bizare îți poate comunica organismul tău că este cazul să îi crești rezervele de fier!

Suferi de sindromul picioarelor neliniștite

Nu confunda această afecțiune cu faptul că bați din picior atunci când ești plictisită sau neliniștită; dacă primul simptom este un sindrom în toată regula, cel de-al doilea se manifestă numai în anumite situații. Sindromul picioarelor neliniștite devine chinuitor mai ales seara, existând posibilitatea să te trezești în mijlocul nopții și să simți că nu mai ești capabilă să îți oprești picioarele.

Pofte ciudate, de non-alimente

Pica reprezintă o tulburare care implică pofta de nestăpânit de a mânca lucruri ciudate, non-alimentare, așa cum e gheața (cel mai frecvent), dar și pietrele, vopseaua, lutul, cenușa, detergentul de rufe sau bicarbonatul de sodiu. Mulți experți pun aceste pofte pe seama lipsei de fier, dar Pica poate să mai apară și în timpul sarcinii, dovedindu-se extrem de periculoasă atât pentru mămică, cât și pentru copil.

Gingii și unghii deschise la culoare

Chipul palid caracteristic unei persoane anemice este însoțit și de semne mai puțin vizibile, așa cum sunt gingiile sau unghiile deschise la culoare. Explicația este aceea că lipsa celulelor roșii și a oxigenului are efect și asupra aspectului, iar sângele nu mai irigă așa cum trebuie pielea și celelalte țesuturi.

Aritmie

Aritmia cardiacă este reprezentată de bătăi neregulate ale inimii, fie prea lente, fie prea agitate. De data aceasta, motivul este legat de faptul că inima trebuie să lucreze mai mult ca să pompeze sânge, ceea ce poate afecta starea ei de sănătate. Netratată, aritmia poate să conducă la infarct, tocmai de aceea este musai să îți verifici nivelurile de fier din sânge.

Depresie și anxietate

Sunt tot mai multe voci care insistă că depresia și anxietatea pot fi puse și pe baza unei carențe de minerale sau de vitamine, fierul aflându-se pe primele locuri. Practic, chiar simptomele caracteristice carenței de fier sau anemiei pot determina apariția acestor tulburări psihice: dificultățile de somn, aritmia, oboseala sau starea de neliniște. Însă lipsa fierului afectează și în mod direct funcționarea sistemului nervos, privând creierul de oxigen, astfel că poate conduce la aceste afecțiuni atât de periculoase.

Căderea părului

Este normal să pierdem circa 100 de fire de păr pe zi, dar atunci când smocuri întregi te părăsesc în chip catastrofal, e clar că la mijloc e ceva mai grav decât alternanța etapelor de creștere a fibrei capilare. Dat fiind faptul că, atunci când are de-a face cu o carență, organismul își dozează cu mare atenție resursele, și părul nu este prezent pe lista scurtă a organelor indispensabile supravieţuirii, foliculii nu vor mai primi oxigen. Astfel se explică de ce pierzi atâta păr atunci când ești anemică.

Cauzele lipsei de fier

Am văzut care sunt câteva dintre semnele bizare că te confrunți cu lipsă de fier sau că ești anemică, să trecem acum în revistă și principalele motive pentru care te poți regăsi în această situație. Iată despre ce e vorba!

  • pierderile de sânge: fie că suferi de hemoragii interne din cauza unor accidente sau boli (hernie, ulcer, polipi pe colon sau cancer colorectal) sau ești la menstruație, poți ajunge să suferi de lipsă de fier;
  • o dietă săracă în fier: îți amintim că acest mineral se regăsește în carne, ouă, legume cu frunze verzi și alimente fortificate cu fier;
  • dificultăți de absorbție a fierului caracteristice unor afecțiuni precum boala celiacă sau prezente dacă ai trecut printr-o operație de micșorare a stomacului;
  • sarcina.

În categoriile de risc pentru deficiență de fier sau anemie se mai află și femeile aflate la vârsta reproducătoare, copiii mici sau bebelușii, vegetarienii și cei care donează sânge în mod frecvent.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sanatate

Cum să nu dormi niciodată. Poziții de somn care îți distrug sănătatea

Un somn odihnitor este crucial pentru sănătatea, corpul şi mintea noastră deoarece ne petrecem o treime din viaşă dormind. Unui adult i se recomandă 7-8 ore de somn pe noapte, conform Fundaţiei Naţionale a Somnului, dar pentru mulţi adulţi este mai uşor de zis decât de făcut.

Dificultatea de a adormi variază de la a mânca sau a bea ceva nepotrivit până la poziţia în care ne odihnim.

„80% din populaţie o să se confrunte cu dureri de spate la un moment dat în viaţa lor şi se vor agravă din cauza poziţiei nepotrivite de a dormi”, spune Dr. Hooman Melamed, chirurg ortoped. Asta sugerează că poziţia corpului atunci când dormim agravează durerile de spate, de gât, de stomac şi chiar îmbătrânirea prematură. Medical Daily listează cele mai bune poziţii dar şi cele mai nepotrivite pentru un somn odihnitor şi un trup sănătos

Cel mai rău : Pe burtă

Dormitul pe burtă nu este recomandat deoarece coloana ta se curbează accentuat şi nu suportă greutatea corpului tău. “Îţi forţează gătul să fie într-o poziţie strânsă, rotită şi îşi compromite circulaţia sângelui şi respiraţia”, spune Eisenstadt.

Această poziţie poate fi recomfortantă la început. Dar poate duce la dureri de spate, de gât, riduri şi sâni lăsaţi. Dormitul în această poziţie nu lasă gâtul şi umerii să fie aliniaţi şi din cauza aceasta apar durerile.

Poziţiile în care dormim dar şi tipul de saltea pe care îl deţinem joacă un rol important în menţinerea poziţiei corecte în timpul somnului. Dacă orice parte din corp se află sub presiunea, calitatea somnului scade drastic.O noapte odihnitoare înseamnă un mediu în care ne putem relaxa, o saltea bună şi un somn liniştit.

Cea mai bună poziţie: Culcat pe spate

Dacă dormim pe spate este mult mai uşor pentru capul, gâtul şi coloana noastră să se alinieze şi să menţină o poziţie neutră. Nu există presiune sau curbe ale coloanei. „Cea mai bună poziţie în care coloana stă cum trebuie toată noaptea”, spune dr. Melamed.

De asemenea, dormitul în această poziţie sau stea-de-mare cum se mai numeşte, combate refluxul acidului gastric. Stomacul stă direct sub esofag şi nu permite ca substanţele digerate să urce.Însă această poziţie are şi un dezavantaj, deoarece favorizează sforăitul. În plus, dacă îţi pui braţele în sus se adaugă presiune mare pe umeri şi are ca rezultat durerea de a doua zi.

A doua cea mai bună: Pe o parte

Dormitul pe o parte este benefic pentru pacienţii care au apnee de somn obstructivă, sforăie, au dureri de spate şi de gât, dar şi pentru gravide.

Pe partea dreaptă sau pe partea stângă?

Partea pe care dormi joacă un anumit rol în sănătatea ta. Dormitul pe partea dreaptă agravează arsurile la stomac. Cu toate acestea, dormitul pe partea stângă, poate pune presiune pe organele interne cum ar fi ficatul, plămânii şi stomacul, dar de asemenea reduce refluxul acidului gastric. Femeile însărcinate sunt sfătuite să doarmă pe partea stângă pentru o circulaţie mai bună a sângelui.

Vivian Eisendstadt, terapeut sfătuieşte:

„Dacă vrei să dormi pe o parte, pune o pilotă destul de groasă sub capul tău, o mică pilotă sub burtă ca stomacul tău să nu se curbeze şi o a treia pilotă între picioare.”

Continue Reading

Trending