Connect with us

lifestyle

5 MITURI FALSE DESPRE ALIMENTAȚIA SĂNĂTOASĂ

Alimentația sănătoasă este un aspect al vieții care preocupă din ce în ce mai multă lume, la nivel mondial. E un trend important, pe care industria alimentară nu are cum să-l ignore astfel încât pe piață apar din ce în ce mai multe versiuni „sănătoase” ale alimentelor tradiționale. Sunt, într-adevăr, acestea mai bune pentru organism?

În volumul Taci și înghite. De ce aproape tot ce ni s-a spus despre alimentație este greșit, publicat de LifeStyle Publishing, medicul și profesorul de epidemiologie genetică Tim Spector face lumină în complicata problema a alimentației corecte. Multe dintre principiile pe care majoritatea le consideră adevăruri incontestabile, sunt, de fapt, idei datorate unor campanii iscusite de marketing sau nu sunt bazate pe studii științifice riguroase. Iată doar 5 false mituri despre alimentația sănătoasă.

  • Grăsimile saturate ne provoacă boli de inimă”, drept urmare, tot mai multe persoane se feresc de unt și lactate integrale și aleg variantele mai sărace în grăsimi sau cremele tartinabile obținute pe cale industrială. E aceasta o alegere alimentară sănătoasă? Medicul britanic Tim Spector afirmă că este un fals mit. Însă, recunoaște că el însuși a căzut în capcana principiului mai sus enunțat și vreme de 6 luni a înlocuit untul cu o cremă tartinabilă. Însă, un sondaj efectuat între medicii britanici a relevat faptul că, în proporție de 83% aceștia optau pentru lactate integrale și unt în loc de margarină. „Este o greșeală să demonizăm un grup principal de alimente” atrage atenția Tim Spector, care mai susține un adevăr cunoscut de lumea științifică medicală: „Persoana standard nu există”. Așadar, tocmai recomandările globale de genul „evitați consumul de grăsimi” ar trebui privite cu suspiciune. În cantități moderate, acestea nu au efecte devastatoare asupra sănătății.
  • Suplimentele cu vitamine îmbunătățesc starea de sănătate și previn bolile”. Fals, afirmă medicul britanic. „Din păcate, supraestimăm enorm beneficiile suplimentelor alimentare și le subestimăm riscurile. Practic nu există niciun fel de dovezi că vreunul dintre ele ar avea vreun efect și tot mai multe date sugerează că sar putea să facă mai mult rău decât bine”. Campaniile de marketing bine puse la punct ale companiilor producătoare, superstițiile și miturile create de-a lungul timpului au condus la această idee. Realitatea este însă alta, pe care toți medicii o cunosc, însă puțini o afirmă public, precum Tom Spector: o alimentație sănătoasă, cu multe legume și fructe, pește și mici cantități de produse lactate și carne, plus expunere la soare satisface în cazul a 99% din populație toate necesitățile organismului.
  • Alimentele și băuturile fără zahăr ne permit să slăbim fără riscuri”. În încercarea de a adopta o dietă cât mai sănătoasă și mai puțin bogată caloric, multe persoane optează pentru băuturi fără zahăr, considerate variante acceptabile, chiar și pentru o cură de slăbire. Din nou, fals, afirmă medicul britanic. Cu excepția faptului că produc mai puține carii dentare, nu există studii relevante care să confirme o astfel de idee, ba chiar din contră. Îndulcitorii sunt prezenți nu doar în băuturi răcoritoare, ci și în biscuiți, pastă de dinți, vitamine sau medicamente și au rolul de a conferi un gust mai bun și de a prelungi termenul de valabilitate al produselor. Studiile privind efectele benefice ale îndulcitorilor din băuturile răcoritoare sunt finanțate chiar de companiile producătoare ale acestora, spune medicul britanic. În realitate, s-a constatat că zaharina are asupra organismului un impact asemănător cu zahărul, aspartamul duce la o creștere în greutate ușoară, iar sucraloza are ușor efect benefic, însă rezultatul studiilor depinde de la o persoană la alta. Concluzia lui Timp Spector este că etichetarea produselor cu îndulcitori artificiali – exceptând stevia – ca „dietetice” sau „cu conținut caloric redus” e înșelătoare. În plus, aceste substanțe, în general, ridică brusc nivelul glicemiei și au efecte negative asupra florei intestinale.
  • Carnea de orice fel e dăunătoare”. Să fie oare așa? Teoria a apărut în anii 60, când colesterolul din alimente a fost considerat cauza afecțiunilor cardiace, însă teoria a fost ulterior demontată. Carnea conține apă, proteine, grăsimi, un procent mic de carbohidrați, fier, zinc și vitamina B. Citând studii de ultimă oră, medicul britanic atrage atenția: „Renunțarea la o grupă alimentară importantă precum carnea roșie fără o planificare atentă și găsirea unor înlocuitori adecvați poate duce la deficiențe nutriționale”. S-a constatat că, dacă e consumată într-o cantitate mică, aceasta reduce riscul problemelor de sănătate mintală, precum depresia și tulburările anxioase. În ce privește carnea, Tim Spector precizează că modul în care e preparată și cantitatea o pot transforma dintr-un aliment sănătos într-unul care ne afectează stare de bine.
  • Veganismul este cel mai sănătos stil de alimentație”. În ultimii ani, veganismul și vegetarianismul au câștigat tot mai mult teren. Industria alimentară a început să producă tot mai multe versiuni vegetale ale cărnurilor, brânzeturilor, iaurturilor și chiar înghețatelor. „Să fie veganismul un elixir miraculos pentru noi și pentru planetă?” se întreabă Tim Spector. Medicul britanic citează studii de ultimă oră pentru a trage concluzia că „vegetarienii nu par să aibă un risc mai mic de deces timpuriu comparativ cu consumatorii de carne”. Vegetarianismul aduce beneficii care se resimt imediat mai ales dacă este adoptat după o dietă bogată în carbohidrați rafinați, carne procesată și dulciuri. Însă, dacă un astfel de regim nu este gândit așa cum trebuie, există riscul carenței de vitamina B12 și fier, care sunt mai greu de obținut din plante și cereale. Iar consumul suplimentelor de vitamine și minerale pentru a contracara aceste lipsuri nu sunt conforme cu un stil de viață sănătos. Echilibrul este soluția propusă de medicul și profesorul de epidemiologie genetică Tim Spector. Un regim semi-vegetarian, adică renunțarea la carne de câteva ori pe săptămână este o opțiune în urma căreia vor avea de câștigat și sănătatea noastră, a tuturor și cea a planetei.

Tim Spector nu dărâmă însă niște principii în care majoritatea a crezut – cel puțin până la un moment dat – fără a pune nimic în loc. În volumul Taci și înghite. De ce aproape tot ce ni s-a spus despre alimentație este greșit, medicul britanic aduce argumente științifice, citează studii sau împărtășește propria experiență de viață cu cititorii tocmai pentru a-i îndemna să-și formeze discernământul. Nu trebuie să credem în etichetele de pe produsele alimentare sau să avem prejudecăți, ci să ne informăm corect. În capitolul de Concluzii, autorul britanic spune cititorilor ce să mănânce pentru a fi sănătoși și oferă un plan detaliat de alimentație în 12 puncte. Cartea lui Tim Spector e provocatoare și lipsită de prejudecăți și îndeamnă cititorul la o reacție pe măsură. „Ar trebui să fie disponibilă pe bază de rețetă medicală”, scria Literary Review despre ea.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

lifestyle

5 LUCRURI PE CARE TREBUIE SĂ LE FACI PENTRU TINE ÎN ACEASTĂ VARĂ

Și, dintr-o dată, știi… este timpul să începi ceva nou și să ai încredere în magia noilor începuturi.

Iată care sunt acele 5 lucruri importante pe care trebuie să le faci pentru tine în această vară:

 

1. Începe să creezi viața pe care ți-o dorești chiar acum

Este foarte ușor să amâni lucruri. Să te păcăleșți spunându-ți „Odată ce lucrurile vor fi diferite, voi lupta pentru visul meu.” sau „Odată ce voi fi într-o relație, voi începe să mă iubesc cu adevărat.”. Însă, pentru a trăi viața pe care ți-o dorești, va trebui să o trăiești chiar acum, nu în viitor.

Nu aștepta momentul potrivit pentru că acesta nu va veni.

2. Începe să îți asumi 100% responsabilitatea pentru viața ta

Nu este ușor să îți asumi întreaga responsabilitate pentru toate domeniile vieții tale. Însă este singura modalitate de a schimba ceva în viitorul tău. Asumându-ți responsablitatea îți regăsești puterea interioară. Așadar, oricât de dificil ar părea, revendică-ți întreaga responsabilitate pentru viața ta.

3. Începe să petreci timp cu oamenii potriviți

Cum sunt oamenii cu care îți petreci cel mai mult timp? Îți dau energie sau te scurg de ea? Prieteniile și conexiunile nu sunt ceva static, acestea sunt mereu în mișcare, în schimbare, în transformare. Stabilește un standard ridicat pentru tine și alege să petreci timp doar cu oamenii care îți plac.

Asigură-te că sufletul tău este înconjurat de suflete care reflectă modul în care doreșți să simți, să fii, să faci și să exiști.

4. Începe să fii atentă la lucrurile care contează cu adevărat

Dacă te concentrezi prea mult pe lucruri negative, vei rămâne blocată în acestea. Îți pasă mai mult de ceea ce ar putea crede alții sau de a trăi viața adevărată pentru tine? Îți pasă mai mult de comentariile negative sau de a fi o forță de bine în această lumea? Învață să fii atentă la lucrurile care contează cu adevărat pentru tine.

5. Începe să te porți ca și cum ți-ar păsa de tine

Îți pasă cu adevărat de tine? Acționezi, vorbești și te porți cu tine așa cum o faci cu cel mai bun prieten al tău? Privește cu atenție în sufletul tău, în mintea ta. De ce ai nevoie mai mult sau de ce nu mai ai nevoie pentru a te simți mai bine?

Continue Reading

Trending